tiistai 30. toukokuuta 2017

That's it

Työharjoittelu on nyt tältä erää ohi ja samalla tämä myös päätän opinnot Perhossa. Enää olisi valmistujaiset jäljellä tänä perjantaina ja sitten onkin koko koulutus purkissa ja kohti uusia seikkailuja.

Viimeisinä viikoina Lontoossa tuli käytyä teatterissa useampaan kertaan. Kävin katsomassa näytelmän Curious Incident of a Dog in the Night Time, joka on jänyt parhaaksi näytelmäksi Lontoossa oloni aikana. Sinne en saanut mitään erityisen halpoja lippuja, mutta esitys oli ehdottomasti hintansa väärti.
Kävin myös katsomassa Romeo & Juliet näytelmän historiallisessa Shakespeare Globe teatterissa. Shakespeare's Globe on jo itsessään nähtävyys, sillä se on uudelleen rakennettu versio 1600-luvulla samalla aluella sijainneesta teatterista. Glodeen saa seisomapaikka lippuja £ 5 kpl. Ja tietenkin budjetti kun ei kummoinen minulla ole, valitsin itselleni seisomapaikan. Seisomapaikoilla ei ole lainkaan katosta, mutta olin sen verran onnekas, ettei sinä iltana satanut vettä.
Koko tämän 5 kuukautta olen miettinyt, että minun täytyisi käydä katsomassa Lontoossa ollessani musikaali Kinky Boots. Ja vihdoin tässä kuussa sain aikaiseksi hankittua liput ja lähdettyä. Ja ehdottomasti kannatti käydä! Esitys oli juurikin sitä, mitä kaikissa mainoksissa luvattiin: paljon naurua, tarttuvaa musiikkia ja miehiä korkeissa koroissa!
Ja last but not least kävin katsomassa Roald Dahlin kirjaan perustuvan musikaalin Matilda. Tähänkin liput olivat £ 5.

Juuri ennen töiden loppumista pääsin myös vihdoin ja viimein katsomaan jalkapallo ottelua. Niistä on tullut paljon puhuttua, kun Scancoming myy paljon jalkapallo lippuja ja onhan se aika suosittu laji Englannissa, joten kyllä 5 kuukauteen Lontoossa täytyy kuulua edes yksi jalkapallo peli. Ja kun satuin töistä liput saamaan, oli suunta tietenkin kohti Emirates Stadiumia katsomaan Arsenal v Leicester City peliä. Eipä tuo jalkapallo niin minun juttuni ole, mutta tulipahan käytyä.

Töideni loputtua sain viikonlopuksi vieraita Suomesta. Joten torstaista sunnuntaihin tuli käytyä jos jonkin näköisissä turisti nähtävyyksissä. Kävimme kiertämässä St. Paulin katedraalin, Tower of Londonin ja kävimme myös Sky Gardenissa (tällä kertaa päivällä kun oli valoisaa). Kävimme myös katsomassa musikaalin Motown.

10/05 olikin sitten lähtö etelä rannikolle, jossa oli treffit äidin kanssa. Kävimme pienellä viiden päivän south coast kierroksella, jonka aloitimme Brightonissa. Brightonissa olimme kaksi päivää kierrellen ympäri kaupunkia ja erityisesti rantaa todella hyvässä säässä. Ja onnistuttiinhan sitä moemmat palamaan jo ensimmäisenä päivänä. Kävimme Royal Pavilionissa, Preston Manorissa, i360 näklöala tornissa, Brighton Pierissä ja istuimme ranta kahviloissa. Tulihan sitä hiukan tehtyä myös ostoksia.

Brightonista matka jatkui Southamptoniin, jossa vietimme yhden yön. Siellä ehdimme käydä katsomassa Titanic näyttelyä SeaCity museossa, katsomassa vanhan kaupungin muurin raunioita, Tudor aikaisessa talossa sekä keskiaikaisessa talossa. Tulipas myös syötyä älyttömän hyvää pitsaa.

Southamptonin jälkeen tuli matkan viimeinen etappi: Bournemouth. Siellä yövyimme todella mukavassa Chocolate hotellissa (ja kyllä, aamiaisellakin oli tarjolla suklaata). Bournemouthissa kävimme Russell-Cotes Art Gallery & Museumissa, maailman pyörässä ja tietenkin kävelimme rannalla. Aamulla Southamptonista lähtiessämme meinasi hiukan sataa, mutta sää kyllä selkisi päivän mittaan.

Bournemouthista kävi minulla sitten matka takaisin Lontooseen vielä viimeisiksi päiviksi.

Lontoossani ollessa kerkesin vielä käymään Hampton Court Palacella. Hampton Court Palace on palatsi, jossa on asunut jos jonkin näköistä kuningasta ja jossa on pidetty jos jonkin näköistä kissan ristiäistä. Palatsin lisäksi samalla paikalla on myös suuret puutarhat ja löytyypä sieltä myös labyrintti.

Viimeisenä päivänäni Lontoossa kävin vielä viimeisen kerran toimistolla hakemassa työtodistuksen ja kävin China Townissa syömässä ja illalla tulin jo valmiiksi Gatwickille, josta pääsin hyvin seuraavana aamuna kentälle.

Toistaiseksi siis Lontoon seikkailuni oli tässä, mutta palaan tänne varmasti. Asumaan vai vaan matkustamaa, sitä en osaa vielä sanoa.